Tevredenheidsmeting ziekenhuisopnames (AZ Jan Portaels)
Voor AZ Jan Portaels bouwden we een permanente tevredenheidsmeting voor patiënten die opgenomen worden in het ziekenhuis (met overnachting). De bevraging gebeurt ziekenhuisbreed, over alle afdelingen heen, en wordt verstuurd bij ontslag uit het ziekenhuis, of voorgelegd op een tablet door de verpleging, aan de patiënt of een naaste familielid. De bevraging is anoniem en brengt de kwaliteit van de zorg- en hospitality diensten in kaart.
Op permanente basis wordt elke klacht of opmerking geregistreerd en ook automatisch doorgestuurd naar de afdelingshoofden, die op deze manier onmiddellijk kunnen ingrijpen, om zo de kwaliteit van de zorg (of hoteldiensten) te verbeteren.
Het hele proces van de ziekenhuisopname wordt geëvalueerd, van voor de opname tot het ontslag, alle aspecten komen aan bod:
- Pre-opname & communicatie
- Wachttijden
- Professionalisme van het (verplegend) personeel
- Intern patiëntenvervoer
- Algemene zorginhoud
- Pijnbehandeling
- Privacy van de patiënt
- Ontslag
- Andere voorzieningen tijdens het verblijf (voeding, algemeen comfort van de kamer, sanitaire voorzieningen, etc…)
- Loyaliteit en Net Promoter Score
Deze graadmeter resulteert in een gedetailleerde rapportage per afdeling, die actief wordt ingeschakeld als KPI tot interne verbetering.