Spoedgevallentevredenheid (i.s.m. VVVS)

Spoedgevallentevredenheid (i.s.m. VVVS)

Sinds 2016 jaren loopt er een permanente tevredenheidsmeting op de Vlaamse spoeddiensten van 23 Vlaamse ziekenhuizen. De nood om continu de vinger aan de pols te houden blijft ook vandaag nog steeds hoog. Laureis83 bouwde samen met de VVVS een vragenlijst die wordt verspreid bij de patiënten die opgenomen werden via de spoedafdelingen.

Korte historiek : de VVVS en de tevredenheid van de spoedpatiënten

In 2016 organiseerde de VVVS (Vlaamse Vereniging van Verpleegkundigen Spoedgevallenzorg) een pilootproject om de kwaliteit van de spoeddiensten te evalueren. Men koos voor een specifiek meetinstrument voor de spoeddiensten.Het specifieke meetinstrument zorgt voor concrete werkbare informatie waarmee men dagelijkse bijsturingen en verbeteringen kan aanbrengen. De impact hiervan is onmiddellijk meetbaar. Tegelijk schept de meting de mogelijkheid om de resultaten te benchmarken tussen de deelnemende ziekenhuizen.

Verschillende ziekenhuizen namen deel aan het pilootproject en namen de spoedgevallentevredenheid als KPI op in hun kwaliteitssysteem. Ondertussen groeide het aantal deelnemende ziekenhuizen fors aan. De snelle, permanente en uitvoerige rapportage vormen de kracht van het meetinstrument. De directe feedback die de afdeling en de kwaliteitsdienst van het ziekenhuis ontvangt zorgt voor snelle bijsturingen op de vloer, die maken dat de kwaliteit van de spoeddiensten continu verbetert.

Gebouwd door en voor de spoedverpleegkundigen

Laureis83 ontwikkelde deze tool samen met ervaringsdeskundige hoofverpleegkundigen, en zorgt voor de hosting van de enquête, ondersteund door de VVVS. Jaarlijks vind een update plaats van de toepassingen, zowel wat betreft de responszijde (online enquête) als in de backend (rapportage), op basis van verzamelde feedback bij de deelnemende ziekenhuizen.

Jaarlijks groeit het aantal deelnemers, en we kijken ook uit naar een uitbreiding naar Wallonië&Brussel.

Enkele cijfers

  • Permanente tevredenheidsmeting op de Vlaamse spoeddiensten van 23 ziekenhuizen
  • Verzamelen van anonieme feedback bij ongeveer 40.000 patiënten per jaar
  • Bevraging loopt nu reeds meer dan 8 jaar met succes
  • Meer dan 100 pagina’s detailanalyses en rapportages zorgen voor concrete werkbare inzichten