Blog

Tools & Expertise die leiden tot verbetering

Waarom sociodemografische gegevens essentieel zijn in onderzoek

In de wereld van enquêtes en marktonderzoek doe je vooral aan gegevensverzameling. Data helpt bedrijven en onderzoekers om inzichten te verkrijgen, trends te identificeren, en strategieën te ontwikkelen die gericht zijn op specifieke doelgroepen. Een van de meest cruciale soorten gegevens die in een onderzoek worden verzameld, zijn ‘sociodemografische’ gegevens.

Kwantitatief vs. Kwalitatief Onderzoek: Welke Methode past bij jouw Project?

Bij Laureis83 begrijpen we dat elk onderzoeksproject uniek is. Of je nu gedetailleerde inzichten nodig hebt of grote hoeveelheden data wilt analyseren, het kiezen van de juiste onderzoeksmethode is cruciaal voor het succes van je project. Twee veelgebruikte benaderingen zijn kwantitatief en kwalitatief onderzoek.

Omgaan met non-responsbias in onderzoek

Non-responsbias is een veelvoorkomend probleem in marktonderzoek en online enquêtes. Het treedt op wanneer de antwoorden van de respondenten die de enquête niet invullen, systematisch verschillen van degenen die dat wel doen. Dit kan de resultaten vertekenen en de geldigheid of representativiteit van het onderzoek ondermijnen.

Hoe bouw je een betere online enquête?

Online enquêtes komen voor in alle maten, geuren en kleuren. Het verschil maak je vooral met een perfecte voorbereiding, een logisch opgestelde vragenlijst en een smetteloze lay-out.

Hier zijn 10 praktische tips om ervoor te zorgen dat jouw respondenten de best mogelijke ervaring hebben tijdens het invullen van je enquête.

groepsfoto-personeel-betrokkenheid

16 vragen naar de betrokkenheid van je personeel

Door te peilen naar de betrokkenheid meet je in welke mate een medewerker geïnteresseerd is in je organisatie, en hoe hij of zij je kernwaarden belichaamt.

klanttevredenheid-feedback verzamelen postbus op houten wand

Waarom Het Verzamelen van Feedback Belangrijker is dan Ooit

In een tijdperk waarin de consument meer macht heeft dan ooit tevoren, is het verzamelen van feedback van onschatbare waarde geworden. Klantverwachtingen veranderen snel, en bedrijven moeten zich continu aanpassen om relevant te blijven. Het vermogen om te luisteren naar wat klanten zeggen en daarop te reageren, is nu een cruciale factor voor succes. In …

thuiswerk enquete

12 essentiële vragen voor een enquête over thuiswerk

Een thuiswerk enquête helpt bij de overstap van kantoorwerk naar volledig of gedeeltelijk thuiswerk. Zeker wanneer thuiswerken na Covid-19 een permanent karakter krijgt is het belangrijk om je werknemers hierover te bevragen.

gevoelige data

Is uw enquêteproject GDPR-compliant?

Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018, moeten bedrijven in de EU voldoen aan strikte regels bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens. Dit geldt ook voor het uitvoeren van enquêtes.

Vlaamse spoeddiensten meten tevredenheid van 45.000 patiënten per jaar

Sinds 2016 wordt in menig Vlaams ziekenhuis de tevredenheid over de spoeddiensten in kaart gebracht . De nood om continu de vinger aan de pols te houden blijft ook vandaag nog steeds hoog. Doorheen de jaren verzamelden wij feedback van meer dan 200.000 opgenomen patiënten. Jaarlijks groeide het aantal ingevulde enquêtes tot gemiddeld 45.000 antwoorden.