12 essentiële vragen voor een enquête over thuiswerk
Waarom een thuiswerk enquête houden?
Een thuiswerk enquête helpt bij de overstap van kantoorwerk naar volledig of gedeeltelijk thuiswerk. Zeker wanneer thuiswerken na Covid-19 een permanent karakter krijgt is het belangrijk om je werknemers hierover te bevragen. Vele organisaties zijn namelijk de uitdaging aangegaan om thuiswerk in te burgeren, als gevolg van de Covid-19 pandemie. Dat komt met specifieke uitdagingen. Voor veel werknemers is thuiswerk ook een nieuwe ervaring geweest.
Essentiële vragen
Hier zijn 12 vragen die je kan gebruiken in je enquête over thuiswerk. We voegen ook een downloadlink toe naar je gratis thuiswerkenquête.
1) Hoe sta je tegenover thuiswerken?
Dit is een goede vraag om de enquête te openen
2) Heb je in het verleden ook al thuis gewerkt?
Indien thuiswerken een nieuwe ervaring is voor de werknemer, dan zal hij of zij wat ondersteuning kunnen gebruiken om zich aan te passen aan deze nieuwe manier van werken.
3) Heb je een goede werkroutine opgebouwd?
Het kan bijvoorbeeld zijn dat werknemers op andere tijdstippen aan de slag gaan, omwille van de gezinssituatie. Indien iemand verschillende keren per dag (en nacht) inlogt, dan kan dat mogelijk een ongezond werkritme veroorzaken.
4) Neem je regelmatig een pauze?
Of je nu naar de printer stapt, of een kopje koffie zet – we spenderen op het werk nogal wat tijd weg van onze werkpost. Wanneer je echter thuiswerkt voel je je nogal snel schuldig wanneer je niet aan je thuiswerkpost zat.
5) Is je work-life balans gezond wanneer je thuiswerkt?
Het is belangrijk om frisse lucht te happen : of het nu een wandeling tijdens de middag is, een pauze in de tuin of sporten na het werk.
6) Ben je minder, gelijk of meer productief wanneer je thuiswerkt?
Is het antwoord minder, dan is er vanzelfsprekend een probleem. Waneer een werknemer op zijn minst even productief is dan op kantoor, dan is dat thuiswerken misschien in zekere mate ook een permanente oplossing.
7) Beschik je over een aangepaste werkplek?
De beschikbaarheid van een afzonderlijke werkplek, ook thuis, zet mensen in “werkmodus”.
8) Heb je regelmatig contact met je collega’s, je team en je manager?
Communicatie is belangrijker dan ooit wanneer je thuiswerkt – vanuit een productiviteitsstandpunt maar ook om de teamgeest te bevorderen of in stand te houden.
9) Krijg je voldoende vertrouwen om van thuis uit te werken?
Is het antwoord nee, dan moet je uitzoeken waarom, want dit is nefast voor de motivatie van je werknemers.
10) Vind je dat je organisatie voldoende ondersteuning biedt?
Ook hier moet je negatieve reacties verder onderzoeken en nagaan wat je werknemers nodig hebben.
11) Beschik je over alle middelen om je rol waar te maken?
Dit is cruciaal. Je werknemers hebben ook thuis dezelfde hulpmiddelen nodig als op kantoor. Wanneer die ontbreken kunnen ze meer stress ervaren, en zal ook je bedrijfsresultaat eronder lijden.
12) Vind je thuiswerken aangenaam?
Indien je werknemers productief zijn, en de deadlines halen, dan kan je overwegen om thuiswerken op de lange termijn in te voeren, op voorwaarde dat je werknemers dat natuurlijk aangenaam vinden.